First weeks at the job - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erik Smeets - WaarBenJij.nu First weeks at the job - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erik Smeets - WaarBenJij.nu

First weeks at the job

Door: Erik Smeets

Blijf op de hoogte en volg Erik

14 Februari 2015 | Australië, Sydney

Ik ben ondertussen al weer twee maanden in Australië. Het is echt ongelofelijk hoe snel de tijd kan gaan. De afgelopen weken hebben voornamelijk in het teken gestaan van werken en mijn vrije dagen maximaal benutten. Zo had ik van 18 tot en met 27 Januari mijn eerste groep in de Lodge. Dit was een groep van 24 Zuid-Koreaanse uitwisselingsstudenten in de leeftijd van 13/14 jaar. Erg interessant aangezien de meeste van hun gebrekkig Engels spraken. Dinsdag 20 Januari had ik mijn eerste activiteit als Group leader. Ik was verantwoordelijk voor het kajak gedeelte maar zie maar eens aan een groep van 12 leerlingen die nauwelijks Engels spreken en waar sommigen niet eens een zwemdiploma hebben uit te leggen hoe ze zich kunnen redden in een twee persoons kajak en bij elkaar te houden. Wat het al helemaal leuk maakte was dat we gelijk de baai op gingen wat stroming en golfslag met zich mee bracht. Gelukkig waren er maar twee rondes van een uur want het was behoorlijk intensief om de groep goed bij elkaar en weg van de pier te houden. Na deze activiteit ging het normale ritme van het werken als een lodge manager verder en moet zeggen dat het behoorlijk snel went en me erg goed bevalt. Na 10 dagen aan een stuk gewerkt en bijna brand te hebben gehad op de tweede verdieping(goedkopen internationale stekkers, leerlingen die een kussen gevecht houden en stroom gaat namelijk niet goed samen) had ik 7 dagen vrij waar ik eerlijk gezegd ook wel aan toe was.

Nadat de groep vertrokken was en ik de lodge helemaal had opgeruimd en klaar gemaakt voor de schoonmakers ben ik voor twee en een halve dag naar de blue mountains gegaan. De eerste stop waren de wollombi caves. De weg om er te komen was al een avontuur op zich want waar het normaal een onverharde 2wd weg was veranderde deze nu halverwege vanwege de regen toch echt een 4wd in mijn ogen. Het enige probleem was dat er geen ruimte was om te keren dus het enige wat erop zat was voorzichtig rijden en alle putten en naar beneden gerolde keien ontwijken. Na een behoorlijk intense rit aan het eind van de middag aangekomen op een verlaten camping heerlijk om dit regenachtige paradijs voor ons zelf te hebben. Terwijl we de tent aan het opzetten waren hoorde we een soort stamp geluid aankomen wat een grote groep kangoeroes bleek te zijn. Toen we klaar waren met het opzetten van de tent en ons klaar te hebben gemaakt voor een regenachtige nacht zaten er wel meer dan 40 kangoeroes op het camping veld. De volgende dag vroeg begonnen met een 2 uur durende tocht in en rondom de wollombi caves. We hadden besloten om geen betaalde grot in te gaan maar gewoon een 2 uur durende wandeling te volgen die ook langs een wat kleinere gratis grot ging. Na deze wandeling weer verder gereden om uit eindelijk uit te komen in Lithgow. Hier aan het eind van de middag een tocht van 10 kilometer gelopen om glow wormen te bekijken in een oude trein tunnel. Na ongeveer 1/3 van de tocht veranderde het pad vanwege de hevige regenval van die dag en voorgaande dagen in een klein riviertje waardoor je nog nauwelijks kon lopen zonder natte voeten te halen. Maar na ook dit obstakel overwonnen te hebben werden we beloond met een fantastisch fenomeen namelijk de glow wormen. Wat kan de natuur toch mooi zijn. Helaas konden we er vanwege het resterende daglicht niet al te lang van genieten maar echt geweldig om te zien het leek wel alsof de tunnel was gevuld met sterren. Eenmaal terug bij de auto nog een klein stukje door gereden naar een kampeer veldje een klein stukje verderop voor een nacht onder de sterren(zie link onderaan voor een indruk van de sterren hemel van die nacht). De volgende dag zijn we voldaan terug gereden naar Sydney waar we rond de lunch aankwamen. Eenmaal terug bij de lodge heb ik mezelf klaar gemaakt om de volgende dag richting alice springs te vliegen dit was namelijk mijn volgende avontuur…

Na een korte nacht vroeg opgestaan om rond 07.00 uur richting Alice springs te vliegen. Hier ben ik na een omweg via Melbourne rond 12.00. Na ingecheckt te hebben in het hostel Alice Springs te voet verkend en gerelaxt met wat andere backpackers in en rond het zwembad. De volgende dag na een nogal slapelozen nacht vanwege erg luid snurkende kamer genoten om 05.00 opgepikt om te beginnen aan mijn 3 daagse rondtoer in de outback. Na een lange rit rijden met een aantal tussenstops kwamen we aan bij de Uluru(Ayers Rock) hier eerst een bezoekje gebracht aan het bezoekers centrum en daarna 3 korte wandelingen gemaakt rondom de Uluru. Vanwege de Temperatuur(44°C) was namelijk een groot deel van de wandeling rondom de Uluru uit veiligheidsoverwegingen gesloten. Na een stuk wijzer geworden te zijn over de betekenis van de Uluru en de Aboriginal cultuur met de hele groep onder het genot van een heerlijke Chili con carne en het nodige aantal vliegen van de zonsondergang genoten. Na de zonsondergang door gereden naar de camping om onze swags uit te rollen voor een nacht onder de sterren. De volgende ochtend vroeg op de zonsopgang bij de Uluru te bekijken. Hierna zijn we door gereden naar Kata Tjutja(Olgas) hier hebben we een 3 uur durende wandeling gemaakt voordat het te warm werd. De vliegen waren tijdens deze tocht ook goed vertegenwoordigd. Opzich wen je er snel aan dat er vliegen om je heen zwermen en op je neer strijken maar ze blijven toch goed irritant als ze rond je oren zoemen of je neus of mond proberen binnen te gaan. Na de wandeling met de rijdende sauna verder gereden naar de volgende camping. Na onderweg nog gestopt te zijn om een flinke hoeveelheid hout te sprokkelen kwamen we in de loop van de middag aan. Op de camping was een zwembad aanwezig dus hier hebben we heerlijk kunnen afkoelen. Een handdoek had je bijna niet nodig want met temperaturen boven de 40°C ben je zo droog. Na een gezellige avond rondom het kampvuur de swags uitgerold voor weer een heerlijke nacht onder de sterren. Voordat we gingen slapen waarschuwde Tom(Tour guide) ons nog voor de dingo’s die rondom de camping zwerven en die s’nachts maar al te graag een kijkje komen nemen. Hier over nadenkend en al kijkend naar de sterren in slaap gevallen om later die nacht wakker te worden met geritsel en gesnuffel langs mijn linker oor. Toen ik rechtop ging zitten zag ik nog net de dingo ervandoor gaan met mijn tas!! Zul je net zien dat mij dit weer overkomt. Aangezien al mijn kleren in die tas zaten baalde ik er behoorlijk van. Dus er zat maar een ding op in mijn bokser gewapend met een hoofdlampje en twee slippers achter deze dief aan. Ondertussen was de rest van de groep ook wakker geworden en zij konden er wel om laggen. Na een zoektocht van ongeveer 20min kwam ik de dief samen met mijn tas tegen na een steen in zijn richting gegooid te hebben ging hij er gelukkig zonder mijn tas vandoor. Aangekomen bij mijn tas bleek dat alles er gelukkig nog was. Waarschijnlijk waren een paar verdwaalde muesli repen in mijn tas de boos doener… Met mijn Trofee terug gelopen naar het kampement waar de rest van de groep al begonnen was met het opruimen van hun swags en aan het ontbijten was. Snel mijn spullen gepakt en vier boterhammen gesmeerd voor in de bus om deze opweg naar de kings canyon op te eten. Na een heerlijke ochtend wandeling gemaakt te hebben rondom de Kings canyon terug gereden naar Alice springs om hier tegen het eind van de middag na onderweg nog een lekke band te hebben gehad moe maar voldaan aan te komen. S’avonds nog uit eten geweest met de hele groep en de volgende dag terug gevlogen naar Sydney. Heb lang getwijfeld of ik deze trip wel wilde maken omdat ik er 10 jaar al was geweest tijdens de rondreis door Australië toen met mijn Familie. Achteraf heb ik er absoluut geen spijt van en vond ik het juist geweldig om te zien helemaal omdat veel stukken bekent voorkwamen en er herinneringen boven kwamen. Toch knap van het menselijk brein om iets wat 10 jaar geleden is gezien in verband te brengen met wat je op dat moment ziet. Wat het dit keer ook wel speciaal maakte was dat de woestijn ongelofelijk groen was en er zelfs nog wat woestijn bloemen te vinden waren. Dit kwam omdat ongeveer 3 weken voordat ik kwam er 110mm gevallen was in twee dagen waar dit normaal nog niet eens in een heel jaar valt.

In de loop van de avond was ik terug in Chowder Bay om de volgende dag weer voor een week aan de slag te gaan. Eerste vijf dagen was ik Lodge Manager afgelopen maandag stond er een grote activiteit op het programma waarbij ik Groupleader was over een klas van 25 leerlingen in Chowder bay en dinsdag heb ik de hele dag stapelbedden in en uitelkaar gesleuteld.

De afgelopen 4 dagen was ik weer vrij omdat er geen groep in de Lodge was. Deze vrije dagen mooi benut met een drie daagse Duikcrusus. Woensdag een hoop papieren getekend en theorie gehad maar donderdag stond dan echt het duiken op de planning. Eerst 3 pool sessies gehad maar aan het eind van de dag eerste zee duik van 40 minuten gemaakt. Echt geweldig om zo lang onderwater te kunnen blijven en te genieten van wat er allemaal te zien is. Het mooiste van alles is dat waar op het land de meeste dieren schrik hebben voor de mens dit in het water als je je niet vijandig gedraagt het nog niet het geval is. Gisteren nog 3 zee duiken gemaakt en de dag afgesloten als geslaagd PADI openwater duiker en een BBQ. Openwater duiker betekend dat ik zelfstandig samen met een duik buddy tot maximaal 18 meter mag duiken. Tijdens de cursus alleen strand duiken gemaakt maar omdat ik de smaak wel te pakken had had ik voor vandaag nog twee boot duiken geboekt. Vanmorgen dus weer vroeg uit de veren om om 7.30 op de boot te stappen richting Magic point om daar te duiken met de verpleegsterhaaien. Onderweg naar de duikspot werd de zee mij helaas iets te veel op de vroege morgen maar na het nodige eruit gegooid te hebben ging het al stukken beter toen ik begon aan mijn duik. Na afgedaald te zijn tot ongeveer 17 meter kwamen we aan bij de grot en zoals voorspeld zwommen hier een aantal haaien rond echt geweldig om te zien hoe soepel en rustig deze dieren zich door het water bewegen. Na ongeveer 20 minuten van dit schouwspel te hebben genoten moesten we helaas weer beginnen met opstijgen richting de boot. Gelukkig stond er nog een tweede duik geplant want ik had er nog niet genoeg van. Nadat iedereen weer veilig terug aan boord was zijn we terug gevaren naar de mond van de haven van Sydney om hier onze tweede duik bij old mens head te maken. Hier was de zee gelukkig iets rustiger waardoor het aantrekken van het materiaal een stuk soepeler ging. Ook tijdens deze duik weer afgedaald tot ongeveer 18 meter en weer genoten van het onderwater leven zo kwamen we tijdens deze duik verschillende vissen tegen waarvan ik de naam ben vergeten een inktvis, zee schorpioen en zelfs een Weedy zeedraak! Echt fantastisch gewoon. Na weer de nodige tijd onder water door gebracht te hebben weer terug naar de boot opgestegen om hier moe maar voldaan terug aan te komen.

De komende week heb ik weer een groep in de lodge en zal ik een aantal dagen als groupleader sydney met een aantal studenten gaan verkennen. Na volgend weekend heb ik een aantal programma’s als group leader in Gerringong gepland staan en zal ik weer een aantal dagen bij Christine door brengen.
In ieder geval iedereen een fijne Carnaval of wintersport gewenst en tot de volgende !


Sterren filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=vwWHyOwPwJg

Alice springs en duiken
https://www.youtube.com/watch?v=vGKZJUTDP1c&feature=youtu.be

  • 14 Februari 2015 - 14:22

    Estelle:

    al die avonturen superleuk om te lezen!!

  • 15 Februari 2015 - 13:15

    Vincent Smeets:

    hoi Erik,

    leuk verslag van je , details had je al gedeeltelijk via skype verteld.
    ook je film van de laatste avonturen is geweldig
    werk ze de komende weken en tot het volgende skype moment

    groeten,

    vincent

  • 16 Februari 2015 - 11:21

    Jacinta:

    Wat een fantastische filmpjes maak jij!
    Je avonturen zijn jaloersmakend,
    gelukkig laat je ons meegenieten :-)
    Bedankt!

  • 17 Februari 2015 - 13:14

    De Gabbers:

    Super leven daar Erik! Wij hebben ook zin in avontuur deze zomer....!!! Suc6 en have fun. De Gabbers

  • 19 Februari 2015 - 20:39

    MCLM:

    Ha Erik,
    Wat een avonturen! Heerlijk hoor: geniet er maar lekker van.
    Mooie combi ook: reizen/vakantie/mooie dingen zien & doen. En o,ja: tussendoor werken ...
    Enjoy & live life to the MAX!
    Greetz,
    Michel, Charlotte, Lars, Milou

  • 05 Maart 2015 - 21:19

    Diana, Frank En De Rest:

    Het is alweer even geleden dat je dit verslag schreef, maar wat een geweldige tijd maak je mee.
    Mooi om te lezen dat je zo geniet en dat je op je werk zoveel verschillende mensen en kinderen :) ontmoet.

    Wij vieren a.s. weekend de verjaardag van Marije en Bart en de lente breekt dan ook door. Het wordt ong. 15 graden. Lekker hoor! Voor jou is dat natuurlijk andere koek!

    Heel veel plezier en tot je volgende schrijven.

    Alle goeds van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 24 Nov. 2014
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 9443

Voorgaande reizen:

29 November 2015 - 20 Januari 2016

Backpacken in Nieuw Zeeland

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Australië jaar 2

12 December 2014 - 12 December 2015

Backpacken in Australië

02 December 2014 - 11 December 2014

Backpacken in Thailand

Landen bezocht: