Jungle trektocht Umphang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Erik Smeets - WaarBenJij.nu Jungle trektocht Umphang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Erik Smeets - WaarBenJij.nu

Jungle trektocht Umphang

Door: Erik Smeets

Blijf op de hoogte en volg Erik

11 December 2014 | Thailand, Bangkok

Daar ging ik dan van het hectische drukke leven van Bangkok op naar het rustige leven van Umphang. Na 5 December om 21.30 te zijn vertrokken met een vip bus richting Mae Sot hier om 6.00 de volgende dag aangekomen. Hier werden we opgehaald door Mr.T. Bij hem konden ik en Caroline(een Zweedse waarmee ik deze trektocht zou gaan maken) nog even slapen omdat we pas rond 12.00 verder zouden reizen naar Umphang. Na wat te zijn uitgerust en rond te hebben gekeken in Mae Sot werden we door een openbare taxi opgehaald. Dit was meer een omgebouwde 4X4 waarbij boven de laadklep een dak was gemaakt tegen de zon en er zat aan weerszijde een smal bankje. Wij waren de laatste die de toch al goed volle taxi in stapte(er zaten namelijk al 14 mensen in). Nu volgende een 5 uur durende rit richting Umphang. Er gaat maar een weg naar Umphang die wel meer dan 1000 bochten kent en ons vervoerde over smalle berg weggetjes. Onderweg kunnen genieten van een geweldig uitzicht over verschillende valleien. Eenmaal aangekomen in Umphang verbleven we in het pension Trekkers hill. Na de lange rit toch wel moe dus vroeg naar bed om uitgerust aan de trektocht te kunnen beginnen. Helaas kwam er bij mij van rust niet veel kijken. Had waarschijnlijk gedurende de dag iets verkeerds gegeten waardoor ik me in bed al snel honds beroerd voelde maar ik zal jullie de verdere details besparen...

Na een wat onrustige nacht en toch maar wat ontbeten de hebben begonnen we om 8 uur met een rafttocht over een rivier die diep de jungle van Umphang in liep. Waar ik vooraf van had gedacht dat ik zelf ook lekker aan de bak kon bleek dat de guides zouden peddelen en dat wij 5 uur lang mochten zitten en genieten van de omgeving. Tijdens de tocht zijn we twee keer gestopt; een keer bij een warmwaterbron en later nog gelunched aan een strandje. Vooral de warmwaterbron was erg lekker. Toch wel apart dat er midden in de jungle water van rond de 35 graden uit de grond komt. onderweg naast veel vogels ook nog een groepje apen en een waterslang gezien maar na uren gezeten te hebben ging het dan toch echt beginnen. Op het voor mijn gevoel heetst van de dag begonnen we met onze eerste hike. Deze hike zou ongeveer 4 uur duren waarvan we de eerste 2 uur bergop zouden lopen. Na flink gezweet en geweldige uitzichten gezien te hebben kwamen we tegen het eind van de middag aan bij een camping vlak bij de watervallen van Tee Loi Su. We hadden tijdens de tocht erg geluk gehad want vlak nadat we aankwamen en ons opgefrist hadden in de rivier begon het te regenen wat bijna de hele nacht door zou gaan.

Na een regenachtige nacht door te hebben gebracht in een tent midden in de jungle van Umphang na het ontbijt richting de waterval Tee Loi Su gelopen. Deze midden in de jungle gelegen waterval is ongeveer 300 meter hoog en is de grootste van zuidoost Azië. De waterval bestaat uit vijf verschillende lagen en is versleten uit limestone. Na een aantal foto's te hebben genomen en genoten te hebben van de bijna sprookjes achtige setting een frisse duik genomen bij en vanaf de waterval. S’middags stond de tweede en tevens laatste hike op het programma. Deze hike zou ons van de watervallen van Tee Loi Su naar het dorpje Kota brengen. Hier kwamen we tegen het eind van de middag na een hike van ongeveer 3 uur. Het dorpje telde ongeveer 100 inwoners was zelfvoorzienend en had twee schooltjes. Wij sliepen bij een familie midden in het dorp. Later in de middag nog een rondje gelopen door het dorp en gekeken bij de schooltjes. Ik moest hierbij terugdenken aan mijn reis in Tanzania in 2011. Waar de kinderen in Afrika zodra ze je zien op je afkomen, zwaaien en graag met je spelen werd ons in het dorpje hooguit een vreemde blik gegund. Zelfs toen ik mee probeerde te doen met een potje voetbal keken ze me raar aan en kreeg ik de bal nauwelijks toegespeeld toch wel apart. S ‘avonds heerlijk Thais gegeten en met bijna het halve dorp tv gekeken. Ja ja zelfs midden in de jungle zijn ze al doorgedrongen en worden de soaps fanatiek gevolgd.

De volgende dag vroeg gewekt door het dorpse leven na wat gedraaid te hebben er toch maar uit gegaan en een rondje gelopen door het dorp om later aan te sluiten bij het ontbijt. Na het ontbijt werden we opgehaald door onze taxi uit de jungle een heuse Aziatische olifant. Waar deze normaal word gebruikt bij de houtkap en om producten van het land naar de stad te brengen om te verkopen mocht ze nu ons twee de jungle uit dragen. Na ongeveer anderhalf uur al schommelend bergop te zijn gebracht besloten om de verdere tocht te gaan lopen. Voelde me er toch niet helemaal lekker bij om op een olifant te zitten en kreeg last van mijn rug omdat het zitje alles behalve comfortabel was(was namelijk de bak waar normaal de mais in werd vervoerd). Ongeveer 3 uur na te zijn vertrokken uit het dorp kwamen we aan bij een zandweg waar een 4x4 op stond te wachten. Deze zou ons verder de jungle uit brengen terug naar Umphang en vanaf daar zouden we verder terug reizen naar Bangkok. Al met al een mooie trip waar ik eigenlijk wel meer van had verwacht. Zo heb ik namelijk naast heel veel spinnen en insecten bijna geen wildlife gezien en bij een rafttocht verwachtte ik toch iets meer uitdaging dan alleen maar dobberen.

Waar ik vooraf had gedacht om mijn laatste dag in Bangkok rustig aan te doen en mijn tas in te pakken toch nog een dag goed de toerist uit gehangen. Rond 8 uur vertrokken uit het hostel om mijn uitgestippelde tocht langs Lumphini park, Baiyoke Sky tower, Jim Thompson House, Chinatown en Little India te gaan maken. Onderweg nog verschillende tempels bezocht en verschillende dingen bij kraampjes aan de weg geproefd. Ik blijf vooral de verschillende tempels erg fascinerend vinden. Het is zo gek dat je door het doorgaan van een poort van de Chaos op straat je plots bevind in een oase van rust. Rond 18 was ik terug in het hostel en heb ik ingechecked. Ik was toch behoorlijk moe van de dag na de lange terugtocht vanuit Umphang maar in plaats van rustig mijn tas te gaan pakken besloten om een hapje op straat te gaan eten met de Amerikaan waarmee ik mijn kamer onder andere deelde. Na heerlijk te hebben gegeten bij een klein kraampje toch maar mijn tas gaan pakken en rond 23 naar bed gegaan.

Momenteel wacht ik op mijn transfer vlucht naar Sydney in Taipei. Ik heb een paar foto's toegevoegd zodat jullie een beetje een beeld krijgen van wat ik heb gezien. In een volgend verslag zal ik het filmpje wat ik van deze reis ga maken als een link toevoegen.

Ik zeg op naar het avontuur in Australië!



  • 11 December 2014 - 11:30

    Gabbers:

    We zien het helemaal voor ons Erik... net alsof we er een beetje bij zijn! Heerlijk om de dingen gewoon over je heen te laten komen en te doen waar je zin in hebt, soms anders dan gedacht maar dat is juist zo leuk aan zo'n reis. Groetjes...!

  • 12 December 2014 - 09:01

    Diana, Frank En De Rest:

    Hoi Erik,

    Het klinkt allemaal geweldig! En net wat 'Gabbers' zegt: 'Soms gaat het anders dan gedach't, maar dat brengt weer andere dingen met zich mee, die je anders niet beleefd zou hebben.
    We zien alweer uit naar het verslag van het volgende deel van je reis.

    Heel veel plezier! Groeten van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Actief sinds 24 Nov. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 9444

Voorgaande reizen:

29 November 2015 - 20 Januari 2016

Backpacken in Nieuw Zeeland

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Australië jaar 2

12 December 2014 - 12 December 2015

Backpacken in Australië

02 December 2014 - 11 December 2014

Backpacken in Thailand

Landen bezocht: